Samodzielnie czy w wydawnictwie – jak wydać pierwszą książkę? Sprawdzamy, która droga jest lepsza!

Samodzielnie czy w wydawnictwie – jak wydać pierwszą książkę? Sprawdzamy, która droga jest lepsza!

Zastanawiasz się nad wydaniem pierwszej książki? W takim razie ten artykuł stworzyliśmy specjalnie dla Ciebie! Dziś rozważymy plusy i minusy dwóch róg do celu, jakim jest publikacja własnego dzieła w formie fizycznej. Czy pierwszą książkę lepiej wydać za pośrednictwem wydawnictwa, czy zrealizować tę misję na własną rękę? Sprawdźmy!

Samodzielne wydanie książki – plusy i minusy

Wydanie książki wiąże się z niemałą inwestycją – zarówno czasu, jak i pieniędzy. Od tego, którą drogę wydawniczą obierzemy, w dużej mierze zależy, jaki procent tej inwestycji przyjdzie nam opłacić z własnej kieszeni. Oczywiście, jeżeli postanowimy wydać książkę na własną rękę to całość wydatków związanych z realizacją tego celu, leży po naszej stronie. Podstawowe koszty, z jakimi wiąże się wydanie własnej książki to korekta (której cena waha się w przedziale od 2 do 6 złotych za stronę), przygotowanie oprawy graficznej naszego dzieła oraz przygotowanie go do druku, a następnie sam koszt druku (w zależności od nakładu od 3 do 30 złotych za książkę). Kolejna sprawa to działania promocyjne – ich koszt może być zróżnicowany, w zależności od tego, jaką strategię promocyjną i model kampanii obierzemy. Warto w tym miejscu nadmienić, że w takim modelu wydawniczym, nasze możliwości dystrybucyjne są ograniczone. Warto więc solidnie przemyśleć kwestię promocji naszego dzieła i przeprowadzić ją w taki sposób, aby z jednej strony koszty z nią związane nie nadwyrężyły zanadto naszego budżetu, z drugiej strony nie poszły w przysłowiowe błoto.

Plusy i minusy wydania książki w wydawnictwie

A wydanie własnej książki tradycyjną drogą wydawniczą? W takim przypadku większa część kosztów operacji spada na wydawcę. Z drugiej jednak strony nie oszukujmy się – wydawnictwo nie jest instytucją charytatywną i poniesiony wydatek rekompensuje podziałem zysków ze sprzedaży. Warto również nadmienić, że mało rozpoznawalny autor może mieć duży problem z wydaniem debiutanckiej książki u znanego wydawcy. Nie oszukujmy się, wydawca przy podejmowaniu decyzji o podjęciu współpracy z twórcą, zawsze szacuje zyski, jakich może się spodziewać w związku z wydaniem danego tytułu. Z drugiej jednak strony – nigdy nie zaszkodzi spróbować. Wydawnictwa posiadają doskonale rozbudowaną sieć dystrybucyjną. Kampanie promocyjne danej książki mogą opierać się o spotkania autorskie w księgarniach, a nawet sytuacjach publicznych – to dzięki takim eventom dany tytuł trafia do mas. Która droga okaże się lepsza dla Ciebie? Decyzję pozostawiamy Tobie. Mamy jednak nadzieję, że artykuł ten pozwolił Ci lepiej zrozumieć plusy i minusy obu dróg wydawniczych.