Samodzielnie czy w wydawnictwie – jak najlepiej wydać książkę?

Samodzielnie czy w wydawnictwie – jak najlepiej wydać książkę?

Książkę można wydać na dwa sposoby – samodzielnie lub za pośrednictwem wydawnictwa. Dziś przedstawimy wady i zalety obu tych modeli działania. Jeżeli więc aktualnie przymierzasz się do wydania książki i zastanawiasz się nad tym, w jaki sposób tego dokonać, to zapraszamy do lektury – opowiadamy o tym jak najkorzystniej wydać książkę w dzisiejszych czasach!

Wydanie pierwszej książki – w wydawnictwie czy na własną rękę?

Napisanie pierwszej książki jest bardzo ważnym wydarzeniem w życiu każdego twórcy – wiele osób ma w tej sytuacji poczucie, że świat staje właśnie przed nimi otworem. Niestety, tego entuzjazmu często nie potwierdzają wydawcy, którzy zazwyczaj zastanawiają się trzy razy, zanim zainwestują w danego autora. Powód tej niepewności jest prosty – najczęściej chodzi o fundusze. Nawet jeżeli dla Ciebie wydanie książki jest misją, to dla wydawcy jest przede wszystkim inwestycją – której koszt musi się zwrócić. W wypadku mniej popularnych autorów inwestycja ta jest ryzykowna – nieznane nazwiska nie mają jeszcze grupy przywiązanych czytelników, którzy czekają na premiery kolejnych książek. Dlatego każdy wydatek związany z publikacją bądź promocją takiej książki jest ryzykowny. I ponownie dlatego właśnie, tak często młodzi autorzy mają problem ze znalezieniem wydawnictwa, które chciałoby wydać ich dzieło. Wyjściem z takiego impasu może być samodzielne wydanie książki – jeżeli podejdziesz do tej misji z odpowiednim nastawieniem, to istnieje duża szansa, że kolejne tytuły wydasz już w dużym wydawnictwie, lub nie będziesz go potrzebowała, bo zbudujesz na tyle dużą grupę odbiorców!

Wydanie książki w wydawnictwie

Tak jak wspomnieliśmy, wydanie książki w wydawnictwie wiąże się z inwestycją poniesioną głównie przez wydawcę. To po jego stronie stoi zazwyczaj wykonanie korekty, oprawy graficznej i przygotowanie książki do druku, druk oraz dystrybucja i promocja. Taki układ wydatków znacząco odciąża budżet twórcy, wiąże się jednak z podziałem zysków – spośród których duża część wędruje do kieszeni wydawnictwa. Ogromną zaletą takiego układu są możliwości promocyjne – wydawnictwa mają rozbudowaną sieć kontaktów w mediach czy firmach eventowych, dlatego oferują szerokie możliwości promocyjne. Kolejna sprawa to rozbudowana sieć dystrybucyjna takich wydawnictw – publikowane przez nie książki pojawią się w znanych sieciach księgarni. Tego rodzaju sieciówki rzadko współpracują z prywatnymi autorami.

Wydanie książki na własną rękę

Opowiedzieliśmy już jak wydać książkę w wydawnictwie. Teraz opowiemy po krótce o tym, jak zrobić to samodzielnie. Jeżeli postanowisz wydać książkę na własną rękę, to wszystkie wydatki związane z tą operacją spadają na Twoją głowę. Można je jednak realizować stopniowo i zawczasu zajść się promocją swojej publikacji. Kolejna sprawa to jednostkowa cena druku takiej książki – oczywiście, przy większym nakładzie będzie ona niższa, ale może lepiej na początku ograniczyć swoją marżę, wydrukować, wydrukować mniejszy nakład i skupić się na promocji? To właśnie dzięki intensywnej promocji książka ma szansę się sprzedać. Dlatego media społecznościowe są doskonałym kanałem promocyjnym. Możesz także za ich pośrednictwem zapytać, czy ktoś z Twoich aktualnych fanów prowadzi ciekawego vloga lub bloga – wspólne wystąpienia przyniosą Wam obopólną korzyść!