Jak wydać książkę? Opisujemy dwie najpopularniejsze ścieżki wydawnicze

Jak wydać książkę? Opisujemy dwie najpopularniejsze ścieżki wydawnicze

W wydawnictwie czy na własną rękę? – na to pytanie musi odpowiedzieć sobie każda osoba, która przymierza się do wydania książki. Dziś opowiemy o wadach i zaletach obu tych ścieżek wydawniczych – czy warto jest wydać książkę na własną rękę? Czy wydawnictwa chętnie wydają debiutanckie książki nieznanych autorów? Sprawdźmy!

Wydawnictwa – ogromne możliwości promocyjne

Wydanie książki za pośrednictwem wydawnictwa pozwala na znaczną optymalizację kosztów całego projektu – w takim modelu wydawniczym, duża część wydatków związanych z wydaniem leży po stronie wydawcy. Zazwyczaj pokrywa on koszt druku, działań promocyjnych oraz dystrybucji – wartość poniesionego kosztu trafia jednak z powrotem do kieszeni wydawcy z przychodów uzyskanych ze sprzedaży danego tytułu. No właśnie, w tym miejscu warto przejść do kwestii podziału zysków – zazwyczaj podział wygląda w taki sposób, że od kwoty z dochodu odliczany jest wspomniany już wydatek na wydanie książki, poniesiony wcześniej przez wydawcę. Pozostała część jest dzielona pomiędzy autorem a wydawcą w zgodzie z założeniami zawartymi w kontrakcie. Z drugiej jednak strony, same zyski pochodzące ze sprzedaży książki tą drogą mogą być wielokrotnie wyższe, niż te, które uzyskalibyśmy wydając książkę na własną rękę. Dlaczego? Dlatego że wydawnictwa posiadają wspaniale rozwiniętą sieć dystrybucyjną i mają ogromne możliwości promocyjne. Twój tytuł będzie więc dostępny w największych sieciach księgarni w kraju, a promocja nie będzie opierała się wyłącznie na reklamie w mediach społecznościowych, a na przykład na spotkaniach autorskich. To wielka szansa na dotarcie do szerokiego grona od-biorców i zaznaczenie swojej obecności w literackim świecie.

Self-publishing – szansa dla początkujących artystów

Self-publishing to termin odnoszący się do wydawania swoich dzieł na własną rękę. W takim modelu wydawniczym to na autora spada ciężar poniesienia kosztów związanych z wydaniem książki oraz konieczność poświęcenia czasu na szukanie rozwiązań promocyjnych, drukarni, grafika do przygotowania oprawy graficznej czy korektora do sprawdzenia tekstu. Nie podamy tutaj konkretnej kwoty, jaką przyjdzie nam ponieść, ponieważ jest ona uzależniona od zbyt wielu czynników – długości książki, rodzaju nakładek czy wielkości nakładu. Z drugiej strony, całkowity zysk ze sprzedaży w takim modelu wraca do autora. Jeżeli chodzi o działania promocyjne, to ich koszt można zoptymalizować, poprzez korzystanie z tanich bądź darmowych rozwiązań – na przykład poprzez promocję wśród vloggerow czy w mediach społecznościowych. Istotny jest również fakt, że wydawnictwa stosunkowo niechętnie inwestują w wydawanie książek nieznanych autorów. Dlatego więc na pytanie „jak wydać książkę?” odpowiemy, że jeżeli jest to debiut, to lepiej wydać ją na własną rękę. Jeżeli kolejną postanowisz wydać w za pośrednictwem wydawnictwa, to łatwiej będzie je przekonać do wsparcia projektu, jeżeli w swoim dorobku będziesz miał już samodzielnie wydaną książkę.